Lesetekst (nivå A2):
Janet feirer bursdag
Fokus: Eiendomsord
(Eiendomsordene i teksten nedenfor er skrevet med fet skrift.)
Del 1:
VANIDA: Hei, Jovana! Skal du i bursdagen til Janet på lørdag? Kan jeg kjøre med deg i bilen din?
JOVANA: Nei, jeg skal ikke i bursdagen til Janet.
VANIDA: Hvorfor skal du ikke i bursdagen? Er du ikke invitert?
JOVANA: Jo, Janet inviterte meg også, men jeg kan ikke komme. Jeg skal reise med kjæresten min til Trondheim i helgen. Søstera hans skal gifte seg der. Kanskje du kan spørre Hassan om du kan kjøre med ham?
VANIDA: Ok, det skal jeg gjøre.
Del 2:
VANIDA: Hei Hassan! Kan jeg kjøre med deg til bursdagen på lørdag?
HASSAN: Det kan du dessverre ikke. Bilen min er på verksted, og bilmekanikeren sa at den ikke blir ferdig reparert før på mandag.
VANIDA: Ok. Hvordan skal du reise til Janet da?
HASSAN: Jeg vet ikke. Men jeg kan spørre Hung og kona hans om hvordan de skal reise til bursdagen.
Del 3:
HASSAN: Hei Hung og Mai! Skal dere i bursdagen til Janet på lørdag? Hvordan skal dere reise dit?
HUNG: Vi har ikke bil, så vi skal reise med buss. Bussen går fra en holdeplass som er rett utenfor leiligheten vår.
HASSAN: Hvilken buss skal dere reise med? Kan jeg også ta bussen som kjører forbi boligen deres?
MAI: Vi tar buss nummer 39. Vil du ta samme buss som oss? Du kan gå på bussen i Storgata klokka 17:30, og så kommer vi på bussen på bussholdeplassen vår etter noen minutter.
HASSAN: Ok, da tar vi samme buss. Jeg tror at Vanida også blir med på bussen.
Del 4:
Det er lørdag kveld. Vanida, Hassan, Hung og Mai er hjemme hos Janet og feirer bursdagen hennes. Janet bor sammen med ei venninne. Venninna heter Kari, og hun er også med på bursdagsfesten,
Del 5:
HUNG: Så fin leilighet dere har, Janet og Kari! Jeg liker leiligheten deres.
KARI: Tusen takk! Hvor bor du og kona di, Hung?
HUNG: Vi bor i nærheten av den store parken i sentrum. Leiligheten vår er også ganske fin.
KARI: Går dere også på norskkurs? Går dere i klassen til Janet?
MAI: Ja, vi går i klassen hennes.
JANET: Hei, alle sammen! Så hyggelig at dere kunne komme i bursdagen min, her i leiligheten vår! Nå skal vi spise bursdagskaka som venninna mi Kari har bakt.
ALLE GJESTENE: Hipp hurra for Janet!
Oppgaver:
Gjør denne oppgaven om teksten "Janet feirer bursdag": https://forms.gle/ABRqpjPguvcpWPNJA
Gjør denne oppgaven om eiendomsord fra teksten "Janet feirer bursdag": https://forms.gle/vkJXQ9kXjH42opPp8