Hva skal du gjøre i sommerferien?

www.Sommerferie.Bnorsk.no

Det er snart sommerferie. Elevene på norskkurset snakker om hva de skal gjøre i sommerferien.

Tips: I denne teksten finner du mange modalverb (kan, vil, skal, bør, må). Du kan lære mer om modalverb på www.Modalverb.Bnorsk.no.

Samtale 1: Li og Pavel

PAVEL: Hei, Li! Hva skal du gjøre i sommer?

LI: Jeg skal ta et kurs i samfunnskunnskap. Kurset tar to uker. Og så skal jeg besøke en venn som studerer i Trondheim. Og så må jeg lære litt mer norsk - jeg skal lese litt norsk hver dag. Hva skal du gjøre?

PAVEL: Jeg har fått meg sommerjobb. Jeg skal jobbe som butikkmedarbeider på en matbutikk hele sommeren. Det blir fint å tjene penger!

LI: Gratulerer med ny jobb!

Samtale 2: Alex og Elena

ALEX: Hei, Elena! Hvordan går det?

ELENA: Bra! Har du noen planer for sommerferien?

ALEX: Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har du noen forslag?

ELENA: Hva med å reise litt rundt i Norge? Jeg synes at du bør dra til noen steder der du ikke har vært før.

ALEX: Å reise litt rundt i Norge høres gøy ut. Kanskje jeg skal reise til Bergen og Stavanger? Jeg kan reise med tog til Stavanger og så ta buss til Bergen.

ELENA: Håper du får en fin ferie! Jeg skal besøke noen venner i Drammen, og så vil jeg gå på mange konserter. Jeg liker musikk!

Samtale 3: Jovana og Vanida

VANIDA: Hva skal du gjøre i sommer, Jovana?

JOVANA: Jeg skal bade! Bade, bade og bade!

VANIDA: Bade?

JOVANA: Ja, jeg skal bade, svømme, sole meg og kose meg på stranda! Og så skal jeg spise masse is! Jeg elsker sol og sommer, så jeg håper det blir fint vær hele sommeren! Liker du også å være på stranda?

VANIDA: Ja, noen ganger. Men jeg liker også å sykle og å gå på tur. I sommer skal jeg gå på mange turer i skogen.

Samtale 4: Hassan, Anne og Tomas

HASSAN: Hei, Anne og Tomas! Dere ser veldig glade ut. Hva skal dere gjøre i sommer?

TOMAS: Vi skal gifte oss om noen få dager! Vi gifter oss den siste lørdagen i juni.

HASSAN: Oi, det er ikke lenge til! Er alt klart til bryllupet?

ANNE: Vi har ordnet mange ting til bryllupet, men det er fremdeles noen ting vi må ordne.

TOMAS: Vi gleder oss veldig til bryllupet, og etterpå skal vi på bryllupsreise til Lofoten! Hva skal du gjøre, Hassan?

HASSAN: Jeg skal slappe av, og så skal jeg prøve å lære meg litt mer norsk. Jeg vil også reise til Tyskland i august, for jeg har familie der. Men jeg vet ikke om jeg har nok penger til å reise dit.

TOMAS: Jeg håper det ordner seg så du kan reise til Tyskland.

HASSAN: Takk for det! Lykke til med bryllupet, og god reise til Lofoten!

Oppgaver:

Mer fra Bnorsk.no: