Oppgave: Penger og økonomi

www.PengeOppgave.Bnorsk.no

Muntlige oppgaver / skriveoppgaver om personlig økonomi

Her er noen oppgaver om personlig økonomi.

1. Muntlig oppgave: Snakk om oppgavene i grupper.

2. Skriftlig oppgave: Velg en av oppgavene og skriv om hva du synes personen(e) i oppgaven bør gjøre.

Oppgave 1: Aaron

Aaron går på norskkurs fem dager i uken. Han liker å spille dataspill. Han vil kjøpe en "PlayStation 5" som koster 6000 kr. Hvis han sparer 2000 kroner i måneden i tre måneder, får han nok penger. Men forrige måned greide han bare å spare 300 kr.

Hva skal Aaron gjøre for å spare nok penger?

Her er litt mer informasjon om Aaron:

  • Aaron kjøper 2-3 kopper kaffe på Narvesen hver dag.

  • Han lager ikke så ofte mat hjemme. Han spiser ofte kebab, hamburgere eller pølser som han kjøper på restauranter eller kiosker.

  • Aaron bruker ca. 1000 kr på å kjøpe nye klær og sko hver måned.

  • Aaron må betale for strøm i den leiligheten han bor i. Han liker å ha 22-23 grader inne i leiligheten hele året, så han bruker ganske mye strøm - særlig om vinteren. Han skrur ikke ned varmen i leiligheten når han drar på norskkurset.

Oppgave 2: Darpan

Darpan jobber som renholder. Han tjener 390.000 kr i året (inkludert skatt). Han leier en 3-roms leilighet. Darpan vil gjerne kjøpe en leilighet, men da må han spare mye penger først. Han sparer nå 3000 kr i måneden, men han vil spare mer penger hver måned.

Hva skal Darpan gjøre for å spare mer penger hver måned?

Her er litt mer informasjon om Darpan:

  • Darpan er ikke gift og har ingen barn.

  • Leiligheten som han leier har to soverom og en stor stue. Den koster 14.500 kr i måneden, pluss strøm.

  • Darpan har bil. Han kjører bil til og fra jobb. Han må betale for bensin, bompenger og parkering. Hvis han tar buss istedenfor bil, bruker han 12 minutter ekstra til jobben og 12 minutter ekstra hjem fra jobben.

  • Darpan kjøper mat på Meny 2-3 ganger i uken. Han kjøper ofte for mye mat. Når maten blir dårlig, må han kaste den.

Oppgave 3: Hubert og Zofia

  • Hubert: Jeg sjekket bankkontoen vår. Vi har 15.000 kr i banken!

  • Zofia: Oj, det er bra!

  • Hubert: Jeg vil bruke pengene til å kjøpe en ny iPhone 12 som koster 13.000 kr.

  • Zofia: Det er veldig dyrt for en mobiltelefon! Dessuten trenger jeg å kjøpe en ny pc som jeg kan bruke på skolen. Jeg vil kjøpe en pc som koster 5500 kr. Og jeg har funnet en veldig fin kjole på internett. Den koster 2000 kr. Jeg vil ha ny kjole når vi skal i bryllup neste uke.

  • Hubert: Men jeg trenger en ny mobiltelefon! Den gamle mobiltelefonen min har veldig dårlig batteri og skjermen er knust i det ene hjørnet.

  • Zofia: Vi kan ikke kjøpe både pc og kjole til meg, og iPhone 12 til deg. Vi har ikke nok penger!

Hva synes du at Hubert og Zofia skal gjøre? Hvordan skal de bruke de 15.000 kronene som de har i banken?

Oppgave 4: Jose og Maria

Jose og Maria leier en 1-roms leilighet i Oslo. De har en baby som er 1 måned gammel. Nå vil de leie en større leilighet, men den nye leiligheten koster 4000 kr mer i måneden.

Hva skal de gjøre for å få nok penger til å leie en større leilighet?

Her er litt mer informasjon om Jose og Maria:

  • Jose jobber 4 dager i uken i en butikk: Tirsdag, onsdag, torsdag og fredag.

  • Maria jobber ikke; hun er hjemme med babyen.

  • En venn har spurt Jose om han vil jobbe i en kiosk lørdag og søndag hver tredje helg. Men hvis han tar denne jobben, får Jose mindre tid sammen med Maria og babyen.

  • Jose og Maria drar på kafé flere ganger hver uke, og de spiser ofte på restaurant.

  • De liker å se på tv-serier og filmer. Derfor har de abonnement på Netflix, Viaplay og Discovery +.

  • Jose og Maria kjøper ofte klær og utstyr til babyen. De kjøper bare nye ting, de kjøper aldri noe som er brukt.

Nettoppgave: