Nyttår

Lær om nyttårsaften på norsk her!

www.Raketter.Bnorsk.no

Nyttårsaften i Norge

Lær om nyttårsaften og nyttårsfeiring i Norge her!

PDF: Nyttårsaften og nyttårsfeiring i Norge

Last ned en PDF om nyttårsfeiring i Norge her!

Kan du disse ordene?

fyrverkeri
(et fyrverkeri)

raketter
(en rakett)

stjerneskudd
(et stjerneskudd)

kalkun
(en kalkun)

Test deg selv:

_____________

_____________

_____________


_____________

Her er 12 ting du bør vite om nyttårsaften i Norge:

  1. Nordmenn feirer nyttårsaften om kvelden den 31. desember.

  2. De fleste nordmenn pynter seg på nyttårsaften. Mange menn har på seg dress, skjorte og slips. Mange kvinner har på seg kjole eller skjørt og bluse.

  3. Mange butikker stenger tidlig på nyttårsaften. (Noen butikker stenger for eksempel klokka 16.00, og noen stenger klokka 18.00.)

  4. Mange nordmenn feirer nyttårsaften sammen med venner. (På julaften er de fleste nordmenn sammen med familien, men på nyttårsaften er det mange som er sammen med venner.)

  5. Mange nordmenn spiser kalkun til middag på nyttårsaften.

  6. Mange nordmenn sender opp fyrverkeri på nyttårsaften, rundt midnatt. (Midnatt er klokka 00.00.)

  7. Første nyttårsdag (1. januar) er en helligdag. De fleste butikkene er stengt. De fleste nordmenn har fri fra jobben.

  8. Den norske kongen holder en tale på tv på nyttårsaften. Du kan se talen her.

  9. Den norske statsministeren holder en tale på tv på første nyttårsdag. Du kan se talen her.

  10. Noen nordmenn lager nyttårsforsetter for seg selv. Et nyttårsforsett er et mål for det nye året. Her er noen eksempler:

    • "Jeg skal spise mer sunn mat."

    • "Jeg skal trene tre ganger hver uke."

    • "Jeg skal lære mer norsk hver uke."

    • "Jeg skal spare mer penger hver måned."

  11. Folk sier "Godt nytt år!" til hverandre når det nye året begynner klokka 00.00 den 1. januar. Noen pleier å gi hverandre en klem mens de sier "Godt nytt år!". (Under koronapandemien i 2020-2022 bør en bare klemme folk som en bor sammen med, for å unngå å bli smittet av andre.)

  12. Når nordmenn treffer en venn, slektning eller kollega for første gang etter nyttårsaften, pleier de å si "Godt nytt år!" til hverandre.

Årstall

Slik uttaler du årstall på norsk:

  • 2020 - uttales "tjue tjue" (eller "to tusen og tjue")

  • 2021 - uttales "tjue tjueen" (eller "to tusen og tjueen")

  • 2022 - uttales "tjue tjueto" (eller "to tusen og tjueto")

  • 2023 - uttales "tjue tjuetre" (eller "to tusen og tjuetre")

  • 2024 - uttales "tjue tjuefire" (eller "to tusen og tjuefire")

  • 2025 - uttales "tjue tjuefem" (eller "to tusen og tjuefem")

Oppgaver om nyttårsaften:

Videoer om nyttårsaften:

"Godt nytt år!"

"Slik tenner du på fyrverkeri sikkert og trygt"

Av: Dinside.