Hva gjorde du på lørdag?

www.Fridag.Bnorsk.no

Nivå: A1

Hva gjorde du på lørdag?

Det er mandag. Elevene på norskkurset snakker om hva de gjorde på lørdag.

FOKUS I DENNE TEKSTEN:

JOVANA: Hva gjorde du på lørdag, Alex?

ALEX: Jeg var hjemme og slappet av. Og om kvelden så jeg på tv. Hva gjorde du, Jovana?

JOVANA: Først  gjorde jeg lekser i to timer. Så dro jeg på treningssenteret og trente. Deretter spiste jeg middag sammen med noen venninner. Til slutt dro jeg og venninnen mine på kino og så en fin film.

ALEX: Oi, du gjorde jammen mange ting på lørdag! 

Jovana trente.

LI: Hva gjorde du på lørdag, Elena?

ELENA: Først snakket jeg med moren min på WhatsApp. Så handlet jeg mat i en matbutikk. Deretter spilte jeg fotball med noen venner. Til slutt snakket jeg med noen av vennene mine. Hva gjorde du, Li?

LI: Jeg sov ganske lenge på lørdag. På ettermiddagen spilte jeg sjakk med naboen min. Etterpå laget jeg god kinesisk mat til middag.

ELENA: Kinesisk mat? Jeg elsker kinesisk mat! Kanskje du kan ta med kinesisk mat på skolen en dag?

Elena spilte fotball og snakket med venner.

PAVEL: Hva gjorde du på lørdag, Hassan?

HASSAN: Jeg var ute i skogen og malte et bilde. Det var fint vær, og det var veldig bra å være ute i skogen. Etterpå dro jeg hjem og så en film på tv.

PAVEL: Så du malte et bilde? Jeg visste ikke at du liker å male.

HASSAN: Jeg liker å male. Jeg pleier å male flere bilder hver måned.

Hassan malte et bilde.

HUNG: Hva gjorde dere på lørdag, Tomas og Anne?

TOMAS: Vi var hjemme og slappet av på formiddagen og ettermiddagen. Og vi danset sammen hele lørdag kveld.

ANNE: Hva gjorde dere, Mai og Hung?

MAI: Først vasket vi huset. Så gikk vi en tur i skogen. Deretter spiste vi middag. Til slutt spilte vi kort.

Anne og Tomas danset.

Oppgave: