Mer grammatikk...
Her kan du lære mer norsk grammatikk!
Ordenstall
Når bruker vi ordenstall?
i datoer (dag og måned)
i etasjer (første etasje, andre etasje, ...)
i klassetrinn på skolen (første klasse, andre klasse, ...)
i konkurranser (første plass, andre plass, tredje plass, ...)
Oppgaver med ordenstall:
Gjør oppgave 7A: Skriv ordenstallene riktig: http://bit.ly/2vFc6Vt
Gjør oppgave 7B: Ordenstall: http://bit.ly/2vHtLMm
Gjør denne oppgaven med ordenstall: http://yrkesnorsk.no/ordenstall/
Se denne filmen om ordenstall: http://bit.ly/2H4vCRQ
Her er en tekst med mange ordenstall - les og gjør oppgaver:
FØRSTEKLASSE (A2): Les teksten "Osman skal starte i førsteklasse" her: https://bit.ly/3qvIfto. (Du kan se bilder til teksten her: https://bit.ly/3quKddH.) Gjør disse oppgavene som passer til teksten: https://forms.gle/F45wpSseBKXcq9TGA. Du finner flere oppgaver til denne teksten her: https://xn--sprknkler-72a5s.no/lesetekst-ordenstall/
Som-setninger
Oppgaver:
Gjør oppgave 1A - "Som-setninger": http://bit.ly/2IcsCCi
Gjør oppgave 10 - "Som-setninger": http://bit.ly/2HRYUUn
Gjør oppgave 11 - "Som-setninger": http://bit.ly/2HQR4Ky
Gjør oppgave 8.6 - "Som-setninger "- gjør oppgave 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 8: http://bit.ly/2Z2J8LY
Gjør oppgave 11 - "Som-setninger": http://bit.ly/2HQR4Ky
Muntlig oppgave:
Hva ser du på disse bildene?
Bruk som-setninger til å fortelle om disse bildene:
Oppgaver:
Oppgave: Som-setninger: https://forms.gle/QBUsGVqabPcLCTRY9
Se også:
Mange og mye
Oppgaver:
(2) Oppgave: http://bit.ly/2EABEYS
(3) Oppgave 5A: http://bit.ly/2YJHChI
(4) Oppgave 5B: http://bit.ly/2QodqFM
I denne oppgaven trenger du disse ordene:
-- mange - flere - flest/fleste
-- få - færre - færrest/færreste
-- mye - mer - mest/meste
-- lite - mindre - minst/minste
(5) Oppgave 7.1: http://bit.ly/2wnYa2E
(6) Oppgave 12.5: http://bit.ly/3cuPNsn
Subjunksjoner
Subjunksjoner innleder leddsetninger. Her er noen subjunksjoner:
at, om, fordi, hvis, siden, selv om, så, som, der, hvor, når, da, før, mens
Spørreordene hva, hvem, hvordan, hvilken, hvorfor, når kan også være subjunksjoner. Disse subjunksjonene innleder spørrende leddsetninger.
Se også:
Tror og synes
Hva er forskjellen mellom tror og synes?
Synes: Vi bruker synes om vår personlige mening. Eksempler:
Jeg synes det er fint i Norge om høsten.
Jeg synes læreren vår er flink.
Jeg synes kaffe smaker godt.
Tror: Vi bruker tror når vi ikke er 100% sikre. Eksempler:
Jeg tror det kommer til å regne i morgen.
Jeg tror Yousef kommer fra Syria.
Alex er ikke på skolen. Jeg tror han er syk.
Video:
Hvilken/hvilket/hvilke:
Vi bruker hvilken med substantiv som er hankjønn eller hunkjønn, entall:
(en bil) --> Hvilken bil er din?
(ei jakke) --> Hvilken jakke er din?
Vi bruker hvilket med substantiv som er intetkjønn, entall:
(et hus) --> Hvilket hus er ditt?
Vi bruker hvilke med substantiv som er i flertall:
(to penner) --> Hvilke penner er dine?
OPPGAVER:
1) Hvilken/hvilket/hvilke: Oppgave 4C.1: http://bit.ly/2lUyqJ1
2) Spørreord: Hvilken/hvilket/hvilke: http://bit.ly/2kJsLWa
Det-setninger:
Hva er en "Det-setning"? Her er noen eksempler:
Det regner i dag.
Det står en mann til høyre for det hvite huset.
Det er ingen her i dag.
Her er noen oppgaver og videoer du kan bruke for å lære mer om "Det-setninger":
1) Min vei - gjør oppgave 6 her: https://minvei.no/read/b9c60fcd-832a-4f63-bbce-35fb26edc7aa
2) Håndbok i grammatikk - gjør oppgave 3 her: http://bit.ly/391NDOV
3) Håndbok i grammatikk - gjør oppgave 4A her: http://bit.ly/3oZ2T4x
4) Håndbok i grammatikk - gjør oppgave 4B her: http://bit.ly/2KrByZB
5) Se denne videoen om Det-setninger: https://www.youtube.com/watch?v=VhoMVdUFlIY
6) Min vei - gjør oppgave 5, 6 og 7 her: http://bit.ly/2XVOPwS