Når vi skal skrive en tekst, er det viktig å skape sammenheng mellom setningene i teksten. Vi bruker tekstbinding for å skape slik sammenheng.
Eksempel på tekst med og uten tekstbinding
Skriveoppgave: "Fortell om hva du gjør på fritida. Skriv 5-8 setninger."
Nedenfor ser du to forskjellige eksempler på hvordan vi kan besvare denne oppgaven. Eksempel A er en tekst uten tekstbinding. Eksempel B er en bedre og mer sammenhengende tekst fordi det er en tekst med tekstbinding.
EKSEMPEL A:
Tekst uten tekstbinding
Tekst uten tekstbinding
Jeg lager mat.
Jeg vasker huset.
Jeg rydder.
Jeg spiller fotball.
Jeg passer barna mine.
Jeg ser på tv.
Jeg slapper av.
Jeg går på tur.
Jeg treffer venner.
Jeg lærer norsk.
Dette er ikke en sammenhengende tekst. Dette er greit hvis du er på nivå A1, men hvis du skal skrive norsk på nivå A2 eller høyere, må du skrive en mer sammenhengende tekst.
EKSEMPEL B:
Tekst med teksbinding.
Tekst med teksbinding.
På fritiden gjør jeg mange forskjellige ting. Jeg vasker huset, rydder og lager mat. Jeg passer barna mine hver dag. Om kveldene ser jeg på tv og slapper av. Og på onsdag kveld spiller jeg fotball. Jeg lærer litt norsk hver dag. I helgene går jeg på tur med barna mine og treffer venner. Jeg liker å være aktiv på fritiden.
Ordene som er uthevet i teksten ovenfor binder sammen og skaper sammenheng mellom setningene i teksten.
Hvordan kan vi lage en sammenhengende tekst?
Det er mange forskjellige måter å skape sammenheng mellom forskjellige setninger på. Her er noen eksempler på hvordan vi kan skape slik tekstbinding på norsk:
a) Bruk uttrykk som forteller om rekkefølgen: først, så, etterpå, deretter, til slutt...
EKSEMPEL: De blå ordene binder disse setningene sammen:
"Først står jeg opp. Deretter dusjer jeg. Så spiser jeg frokost. Til slutt går jeg til bussen."
EKSEMPEL: De blå ordene binder disse setningene sammen:
"På bildet ser jeg ei dame og en mann. Mannen har på seg ei svart jakke. Han er glad. Dama har på seg en rød kjole. Hun ser trøtt ut."
EKSEMPEL: De blå ordene binder disse setningene sammen:
"På bildet ser jeg ei dame og en mann. Mannen har på seg ei svart jakke. Han er glad. Dama har på seg en rød kjole. Hun ser trøtt ut."
EKSEMPEL: De fargede konjunksjonene binder to og to setninger sammen:
Hanna er flink til å skrive, og hun er flink til å tegne.
Pedro liker å jogge, men han liker ikke å spille fotball.
Fatima lærer seg norsk, for hun vil jobbe i Norge.
Fatima vil jobbe i Norge, så hun må lære seg norsk.
Vil du spise pizza, eller vil du spise salat?
e) Bruk tidsuttrykk/tidspunkter/tidsadverb for å vise hvordan de forskjellige setningene relaterer til hverandre i tid.
EKSEMPEL: De blå ordene binder disse setningene sammen:
"På fritiden gjør jeg mange forskjellige ting. Jeg vasker huset, rydder og lager mat. Jeg passer barna mine hver dag. Om kveldene ser jeg på tv og slapper av. Og på onsdag kveld spiller jeg fotball. Jeg lærer litt norsk hver dag. I helgene går jeg på tur med barna mine og treffer venner. Jeg liker å være aktiv på fritiden."
f) Introduser et nytt tema, og oppsummer/konkluder når du er ferdig med å skrive om dette temaet.
EKSEMPEL: Den første blå setningen introduserer temaet "fritid". Den siste blå setningen oppsummerer temaet "fritid":
"På fritiden gjør jeg mange forskjellige ting. Jeg vasker huset, rydder og lager mat. Jeg passer barna mine hver dag. Om kveldene ser jeg på tv og slapper av. Og på onsdag kveld spiller jeg fotball. Jeg lærer litt norsk hver dag. I helgene går jeg på tur med barna mine og treffer venner. Jeg liker å være aktiv på fritiden."
h) Bruk ord som viser motsetninger: selv om, imidlertid, til tross for at, på den ene siden / på den andre siden...
j) Bruk ord som viser formål/hensikt eller konsekvens/resultat: for at, så, slik at, sånn at…
Lær mer om tekstbinding her:
Norsksidene: Teksbinding: https://norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=99507
OsloMet: Tekstbinding: https://uni.oslomet.no/splogg/tekstbinding/
Håndbok i grammatikk: Oppgaver: https://handbokigrammatikk.portfolio.no/read_container/ecdb49f7-d832-453c-9d10-c0ccfa4cf628
Kaleido 7: Oppgaver: https://kaleido7.cappelendamm.no/lt/oppgavesamling.html?tid=2097795&sek=2086072